. c347c297a26b7e749a39057f6b6ae7d89f7e560

W trakcie warsztatów z niezastąpionym terapeutą p. Maciejem Berniakiem, klasy Va, Vb i VIIa poznawały wieloaspektowość zjawiska przemocy w tym cyberprzemocy, „hejtu” w sieci internetowej, „stalkingu” jako współczesnej formy nękania i zastraszania ludzi. Realizowany program edukacyjno – profilaktyczny (warsztaty) miał na celu wdrożyć uczniów w podstawowe pojęcia oraz w problematykę omawianego zagadnienia, a przede wszystkim stanowił uzupełnienie, jak również ugruntowanie dotychczas nabytej wiedzy w procesie edukacji i profilaktyki szkolnej.

Za pomoc w realizacji warsztatów dziękujemy KRPA przy GOPS w Starym Czarnowie.

 Opiekun pedagog Małgorzata Palus

 312876313 489467853107845 4032457029412379837 n
 

Uzależnienie od substancji psychoaktywnych jest chorobą, która dotyka organizm i psychikę człowieka. To choroba kontroli, działająca na początku powoli i niezauważalnie, by w efekcie negatywnie wpłynąć na całe ludzkie życie.

Studio Art Profilaktyka z Łukaszem Bacą Backielem przedstawiło projekt słowno - muzyczny zatytułowany „W pułapce złudzeń”. Uczniowie klas V- VIII poznając autentyczne historie zwykłych ludzi, mieli okazję przenieść się w świat złudzeń, narkotyków, alkoholu, dopalaczy. Mogli poznać mechanizmy uzależnienia od środków psychoaktywnych oraz poznać konsekwencje choroby. Spotkanie miało charakter interaktywny a dodatkowym walorem była część artystyczna, w postaci muzyki autorskiej.

Motyw przewodni tego wydarzenia to uświadomienie widzom, że w kontaktach z alkoholem, dopalaczami czy narkotykami jest wybór. Pomimo złudzeń, w których żyją osoby uzależnione najważniejsza jest świadomość, która może ich ochronić przed znalezieniem się w kolejnej pułapce.

Łukasza Bacę Backiela zaprosić mogliśmy dzięki KRPA działającą przy OPS w Starym Czarnowie.

 Opiekun pedagog Małgorzata Palus

 img 20221026 093251

W dniu 26.10.2022r. dzięki współpracy i wsparciu GKRPA przy GOPS w Starym Czarnowie, odbyły się w naszej szkole spektakle profilaktyczne, dla uczniów ze wszystkich grup wiekowych.

Klasy „0” – III SP mogły obejrzeć przedstawienie pt.: "Bajki na jednej nodze" wystawiony przez GRUPĘ T z Torunia. W spektaklu poruszony został  problem zdrowego trybu życia. Mówiono w nim o codziennych niebezpieczeństwach. Spektakl przestrzegał, aby nie ufać nieznajomym, myć owoce i warzywa przed jedzeniem, oraz uczył jak ważne jest dbanie o higienę. Widowisko powstało w oparciu o scenariusz zabaw z dziećmi Wandy Chotomskiej „Kabaret na jednej nodze”

W dzisiejszych czasach problem uzależnienia wśród dzieci i młodzieży jest bardzo powszechny. W ostatnich latach szczególnie groźne są tzw. dopalacze czy napoje energetyczne. Eskalacja zjawiska jest dowodem na to, że wojna z dopalaczami staje się coraz trudniejsza.

Celem spektaklu „Wielka ucieczka”, w którym wzięły udział dzieci i młodzież z klas IV- VIII, było uświadomienie młodym odbiorcom, jakie konsekwencje niesie za sobą sięganie po używki oraz niezdrowe napoje. Aktorzy pokazali, w jaki sposób odmawiać i wzmacniać w sobie postawę asertywną, a także gdzie szukać  wsparcia w przypadku przeżywania trudności. Udowodnili, że można się świetnie bawić i aktywnie spędzać czas bez środków psychoaktywnych.

Opiekun pedagog Małgorzata Palus

 img 20221019 081909 1
Od 19 października nieustannie w naszej szkole odbywają się warsztaty, spotkania, koncerty, przedstawienia o charakterze profilaktycznym.

19.X.2022r. z Centrum Działań Profilaktycznych w obu klasach VI zrealizowany został rekomendowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, program „Debata”. Celem ogólnym programu jest wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed progiem inicjacji alkoholowej.

Tego samego dnia w klasach „0”, trenerzy Duży Artek i Pan Piotr podczas warsztatów pt.: „Przyjazna zabawa to dobra sprawa” opowiadali dzieciom, czym jest agresja, co ją wywołuje, a także do jakich konsekwencji może nas ona doprowadzić. Jak radzić sobie w sytuacjach stresowych oraz niebezpiecznych, a także w jaki sposób unikać niepotrzebnych konfliktów.

W klasie IIa trenerzy spotkali się z uczniami na warsztatach „ Tomek i czarny kruk”. Celem spotkania było przygotowanie dzieci do funkcjonowania wolnego od przemocy poprzez nauczenie ich kontroli negatywnych emocji, rozwiązywania konfliktów oraz rozróżniania zachowań akceptowanych i nieakceptowanych społecznie.

Uczniowie klasy IIIb podczas warsztatów „Zagubiona myszka” uczyły się prawidłowego korzystania z Internetu, poznawały zagrożenia związane z surfowaniem w Sieci, a także negatywne konsekwencję nadmiernego oglądania telewizji czy grania na komputerze. Dowiedziały się również, jak rozsądnie planować czas spędzany przed ekranem i dlaczego warto go jednak ograniczać.

Dzięki tego typu warsztatom kształtujemy wśród dzieci odpowiednią postawę wobec treści prezentowanych w mediach. Przede wszystkim uczniowie odkrywają zalety, jakie ma zabawa i rozmowa z innymi dziećmi „na żywo”. Prowadzący zajęcia psychologowie, za pomocą bajek edukacyjnych, zabaw i gier, w łatwo przyswajalny sposób przekazali uczniom wademekum odpowiedzialnego i bezpiecznego użytkownika multimediów.

Spotkania i warsztaty odbyć się mogły dzięki współpracy i wsparciu Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy OPS w Starym Czarnowie. Bardzo dziękujemy!

Opiekun pedagog Małgorzata Palus

 przedstawienie

Dzieci z klas I – III obejrzały przedstawienie profilaktyczne „Mapa Skarbów” przygotowane przez aktorów Teatru Profilaktycznego „Kurtyna” z Krakowa. Uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia oraz poznali dobre i złe strony Internetu. Dodatkowo przedstawienie kształtowało postawę odpowiedzialności za własne zdrowie. W ramach kształtowania postaw społecznych poruszona została problematyka wytrwałość w działaniu i dążeniu do celu, umiejętność właściwego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, empatia i szacunek dla słabszych.

Uczniowie  z klas IV-VI obejrzeli spektakl profilaktyczny przygotowany z myślą o nieco dojrzalszej publiczności. Przedstawienie „Nowy trend” to zabawna opowieść z morałem, w której przebojowa łobuziara Weronika zostaje poproszona przez swoją nauczycielkę o zaopiekowanie się Kamilą – uczennicą, która przeniosła się do ich szkoły. Werka zaprasza nową koleżankę na imprezę klasową, na której pojawia się alkohol, a młodzież bawi się nagrywając wygłupy kolegów, które później zostają opublikowane na TikToku. Do sieci trafia film z pijaną Kamilą, a w szkole wybucha afera. Weronika zostaje wezwana na dywanik do wychowawczyni… „Nowy trend” to historia, która wiele nas uczy. Nie powinniśmy pić alkoholu, który ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Historia Weroniki i Kamili przestrzega nas również przed publikowaniem w Internecie filmików bez zgody osób, które zostały na nich nagrane, ponieważ wiąże się to z bardzo przykrymi konsekwencjami – również prawnymi.

Natomiast uczniowie z klas  VII i VIII obejrzeli spektakl profilaktyczny pt. „Cisza”, który poruszył temat uzależnień oraz depresji pokazując jak sobie z nimi radzić, gdzie szukać pomocy oraz zachęcał do uwrażliwienia na drugiego człowieka. Pokazał jak radzić sobie ze stresem, jak pokonywać słabości, zagrożenia związane z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków, a także poszerzył wiedzę na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. Zwrócił też uwagę na samookaleczenia jako „lekarstwo” na narastające napięcie, depresję i wynikające z niej myśli samobójcze. Wskazał także  wpływ grupy rówieśniczej, kłamstwo jako broń raniącą najbardziej.

 Dni Godności

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw. Eksperci przewidują, że do 2030 roku stanie się także pierwszą najczęściej diagnozowaną jednostką chorobową na świecie. Na świecie choruje na nią aż 350 milionów ludzi, w Polsce - 4 miliony.

W dniu 17 maja w szkole obchodziliśmy DNI GODNOŚCI. Celem tego wydarzenia było upowszechnienie wiedzy na temat zaburzeń depresyjnych. Lepsze zrozumienie tego, czym jest depresja i w jaki sposób można jej zapobiegać i leczyć, zmniejszenie stygmatyzacji związanej z tą chorobą i zachęcenie do szukania pomocy.