wycieczkaG

Do położonego w uzdrowiskowej części Dusznik-Zdroju ośrodka DWD „Bałtyk” dotarliśmy we wtorek o godzinie 14:00. Po zakwaterowaniu i zjedzeniu obiadu wyruszyliśmy na spacer Aleją Kasztanową do Parku Zdrojowego, by napić się bogatej w minerały wody w Miejskiej Pijalni Wody. Czas po kolacji postanowiliśmy spędzić na świeżym, górskim powietrzu przed naszym ośrodkiem. Następnego dnia wybraliśmy się do Kopalni Złota w Złotym Stoku koło Kłodzka. W jednej z najstarszych kopalni w Polsce mogliśmy dowiedzieć się ile górniczego trudu kosztowało wydobycie kilku gram złota, poznaliśmy ciekawą historię niezwykłej kopalni, posłuchaliśmy opowieści o tym jak górnicy potrafili obserwować przyrodę, by chronić się przed śmiercią i w końcu zobaczyliśmy, jedyny w Polsce, podziemny wodospad.

Po południu czekała nas wycieczka w góry. W pięknym słońcu i z uśmiechem na twarzach dotarliśmy na Jamrozową Polanę, gdzie mieści się znane Centrum Polskiego Biathlonu. Nasz przewodnik wyjaśnił nam na czym  polega olimpijska dyscyplina i skąd się w ogóle wzięła, poznaliśmy zasady jej uprawiania i obejrzeliśmy nowoczesną infrastrukturę sportową, która została stworzona specjalnie na potrzeby tego sportu. W drogę powrotną wybraliśmy się innym szlakiem, schodząc ku miasteczku spacerem po stoku Gór Orlickich. W czwartek rozpoczęliśmy dzień od wizyty w Muzeum Papiernictwa. Każdy z nas samodzielnie czerpał papier, co okazało się wspaniałą zabawą. Zwiedzając ekspozycję stałą, przewodnik zaznajomił nas z historią powstania papieru, która rozpoczęła się w Chinach. Następnie zwiedziliśmy piękny kościół świętych Apostołów Piotra i Pawła, w którym podziwialiśmy barokową ambonę w kształcie paszczy wieloryba. Wracając do ośrodka, udaliśmy się do Dworku Chopina, który znajduje się w samym sercu dusznickiego Parku Zdrojowego. Poznaliśmy ciekawą historię pobytu wybitnego muzyka w Dusznikach oraz mogliśmy przez krótki czas posłuchać chopinowskich utworów w pięknym pałacyku. Przed powrotem do ośrodka zatrzymaliśmy się w Pijalni Wody Mineralnej, by nasycić się kolejny raz smakiem mineralnej wody. Po obiedzie pojechaliśmy na basen do Kłodzka. Następnym punktem naszej wycieczki była Kudowa Zdrój. W tej malowniczo położonej miejscowości zwiedziliśmy wspaniałe Muzeum Zabawek, mieliśmy też okazję pospacerować po uzdrowiskowej części górskiego kurortu i posmakować wody z tamtejszych źródeł. W piątek rano, przy wspaniałej pogodzie, wyszliśmy z przewodnikiem na szlak górski, tym razem naszym celem było schronisko Pod Muflonem w Górach Bystrzyckich. Po drodze poznawaliśmy walory przyrodnicze stoku Ptasiej Góry. Wycieczka do schroniska była także okazją do sprawdzenia naszych wiadomości na temat zachowania w górach, przestrzegania zasad ochrony środowiska i bezpieczeństwa na szlaku. Po dotarciu do celu mogliśmy podziwiać panoramę Sudetów Środkowych, mieliśmy wiele szczęścia, ponieważ tego dnia wyjątkowo widoczny był szczyt zasypanej śniegiem Śnieżki. Szlakiem niebieskim zeszliśmy do naszego ośrodka podziwiając piękno górskich krajobrazów. Wieczorem wyruszyliśmy do Zamku Kapitanowo w Ścinawce Średniej, gdzie czekało nas wieczorne zwiedzanie średniowiecznego zamku. Z lekkim niepokojem, w półmroku, podążaliśmy za przewodnikiem, który z wielką pasją opowiadał nam historię zamku i jego mieszkańców. W sobotę zawitaliśmy do Wambierzyc - malowniczo położonej miejscowości u podnóża Gór Stołowych. Najpierw zwiedziliśmy imponującą, renesansową bazylikę, w której czczona jest cudowna figurka Matki Bożej, następnie podziwialiśmy wspaniałe ruchome szopki z XIX wieku autorstwa Longina Wittiga. Pełni wspaniałych przeżyć i ciekawych lekcji historii oraz przyrody wróciliśmy do Kołbacza.