Działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły systematycznie wspiera Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 13 listopada dzięki jej wsparciu, w Zespole Szkół w Kołbaczu odbyły się interesujące przedstawienia, które przede wszystkim prezentowały mechanizmy i procesy, będące zalążkiem w powstawaniu problemów i zagrożeń dotykających dzieci i młodzież, oraz promowały postawy aktywnych, dynamicznie radzących sobie z przeciwnościami ludzi.
"Moja historia” skierowana do uczniów klas IV- VI to spektakl poruszający ciągle aktualne problemy w procesie budowania poczucia własnej wartości młodych, kilkunastoletnich ludzi, którzy poddani naturalnej presji środowiska próbują radzić sobie z problemami dojrzewania. Wymogi współczesności i radykalnie zwiększające się tempo życia społecznego stają się dla wielu z nich pułapkami, w których tracąc poczucie własnej tożsamości i podmiotowości, zaprzepaszczają szanse na prawidłowy rozwój i wchodzą na niebezpieczną ścieżkę kompensowania używkami i uzależnieniami niezrealizowanej potrzeby akceptacji. Cel przedstawienia to – kształtowanie postaw społecznych- umiejętność komunikacji interpersonalnej, jako podstawa współdziałania w osiąganiu celów, asertywne wyrażanie potrzeb, wrażliwość, szacunek, zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, odpowiedzialność za wybory, radzenie sobie z negatywnymi emocjami i zachowaniami.
„Jestem królem zamku” – spektakl dla klas I-III, to utrzymany w konwencji baśni teatralnej spektakl, łączący w swojej dramatycznej strukturze elementy fantastyki, humoru i tradycyjnej przypowieści- moralitetu, niosącej głębokie przesłanie. Zaskakująca, skrząca się figlarnym dowcipem akcja spektaklu, ubogacona interakcją z widzem, piosenkami i staranną oprawą plastyczno-choreograficzną umiejętnie wciągnęła młodego widza do mądrej i zabawnej, zbudowanej na fundamencie teatru, rozmowy o rzeczach ważnych i uniwersalnych. Jej celem było również kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, dbałości o zdrowie własne i innych, kreowanie środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia.